In 2022 is er veel vraag naar woningen, huur en koop. Dit betekent voor makelaars dat er veel (potentiële) klanten zijn. Om met elkaar te kunnen concurreren moeten makelaars goed klantencontact en relatiebeheer uitoefenen. Dit wordt ook wel CRM genoemd. Als u goed CRM inzet, dan wordt de omzet verhoogd ten op zichte van een situatie waarin u dat niet doet. Wij leggen u graag uit hoe u CRM op de juiste wijze kan inzetten.

Wat is CRM nu precies?

CRM staat voor customer relationship management, ofwel het beheer van contacten met klanten en andere relaties. CRM-software wordt toegepast om alle informatie die daarbij gebruikt wordt, gestructureerd en consistent vast te leggen en bruikbaar te houden. Met actuele, complete en toegankelijke informatie over uw klantrelaties kunt u snel, goed en op het juiste moment handelen in het verkoopproces, analyses maken en optimaal inspelen op veranderingen in de behoefte van uw klanten en de markt. Met een bij uw organisatie passende oplossing beschikt u over een belangrijk strategisch hulpmiddel in de verbetering van klanttevredenheid, performance en de kwaliteit van uw organisatie. Een CRM-systeem is dus een belangrijk onderdeel van bedrijfssoftware en strategie.

CRM software voor de hele organisatie

De toepassing en voordelen van CRM-software beperken zich zeker niet tot de afdelingen sales en marketing. Als de software op basis van de juiste argumenten is gekozen en ingericht voor uw organisatie, profiteert iedereen ervan, ook uw afdelingen personeelszaken (HRM), administratie, business development en productontwikkeling. Alle relevante informatie over klanten, geleverde producten en diensten, toeleveranciers, partners en klantenservice staat in één systeem. Hierdoor is belangrijke informatie beter beheersbaar en controleerbaar, en automatiseerbaar.

Totale klantbeeld

Met CRM-software heeft u belangrijke commerciële informatie beter op orde. U weet bijvoorbeeld precies met wie u heeft te maken, op welk moment en welke diensten. Elke vorm van contact en informatie-uitwisseling, wordt consequent en consistent in het CRM systeem opgeslagen en beheerd. Dus ook mail telefoongesprekken en informatie uit social media.

Klanttevredenheid

Een deel van uw bedrijfsprocessen die gebruik maken van klantinformatie kunnen met de software geautomatiseerd verlopen. Dat bespaart tijd en geld en voorkomt fouten door menselijk handelen. Alle contacten zijn inzichtelijk en kunnen indien gewenst snel tot actie van uw medewerkers leiden. Uw klanten kunnen op tijd en volledig worden geïnformeerd, wat kan leiden tot grotere klanttevredenheid.

Delen van informatie

Doordat alle informatie in één systeem is ondergebracht, is het eenvoudig om die informatie te delen, bijvoorbeeld met meerdere accountmanagers of makelaars. Dat scheelt niet alleen veel tijd en overdrachtsgesprekken. Het maakt het voor hen ook een stuk eenvoudiger klanten te woord te staan, ook als het klanten zijn waar zij zelf geregeld contact mee hebben. In het CRM-systeem is direct te zien wat er speelt en waarop moet worden gereageerd.

Contactbeheer

Het belangrijkste proces dat customer relationship management ondersteunt, is contactbeheer. Vaak is dat ook de eerste aanleiding om over te stappen op nieuwe CRM software. Met een goed ingerichte oplossing voor contactbeheer kunt u alles rondom een klantcontact vastleggen, inclusief statussen, vervolgacties en procesbewaking.

Diverse CRM-softwaremarkt

In de huidige softwaremarkt zijn er veel leveranciers, veel softwarepakketten, allemaal gespecialiseerd in verschillende sectoren en aangepast op verschillende groottes van bedrijven, etc. Het is daarom lastig om de juiste software te zoeken wat goed aansluit bij uw organisatie. Wij willen daarom Freshworks bij u in het licht zetten. Informat is een CRM-platform dat zorgt voor een moeiteloze ervaring voor de klant. Het zorgt voor een compleet beeld van de klant voor de verkoop en marketing.

Pin It on Pinterest